خودرو
موضوعات داغ

بهترین زمان خرید خودرو در ایران چه موقعی است؟

چند نکته مهم برای زمان مناسب ماشین خریدن

یکی از نیازهای اصلی خانوارها در سراسر جهان، خرید خودرو برای جابجایی، مسافرت و به طور کلی حمل و نقل است. با این حال، در ایران نیاز به خرید خودرو تا حدودی فرق دارد. سیاست‌های واردات خودرو و تعرفه سنگین خودروهای وارداتی، عدم تولید گسترده خودرو در کشور به میزان مورد نیاز و نحوه قیمت‌گذاری ماشین باعث شده تا خریداران ماشین در ایران خودرو را به عنوان کالایی برای سرمایه گذاری نیز در نظر بگیرند. کاری که در بسیاری از نقاط دنیا عجیب به نظر می‌رسد. با این مقدمه، اگر قصد سرمایه گذاری و ماشین خریدن داریم، دانستن این که بهترین زمان خرید خودرو در ایران چه موقعی است، به ما کمک زیادی می‌کند.

آشنایی با بازار خودروی ایران

درایران بازار خودرو به دلایل زیادی مشکلاتی دارد. متقاضیان ماشین از تعداد ماشین‌های عرضه شده بیشترند و به همین دلیل هم قیمت خوبی در این شرایط به صاحب ماشین پرداخت می‌شود. این موضوع با قیمت کارخانه‎ای بدتر هم می‌شود. قیمت کارخانه‌ای بسیار پایین‌تر از قیمت ماشین در بازار است و همین باعث می‌شود افراد انگیزه داشته باشند تا در انواع قرعه‌کشی شرکت کنند یا از طریق دیگری خودرو را به قیمت کارخانه بخرند و آن را در بازار بفروشند تا سود کنند. بالا رفتن قیمت دلار و محدودیت‌های سنگین وارداتی خودرو هم کار را بدتر کرده است. این شرایط باعث می‌شوند خودرو از کالایی که بادوام و مصرفی است، به نوعی سرمایه گذاری تبدیل شود. حالا که کمی در مورد بازار خودروی ایران توضیح دادیم، بهتر است به بهترین زمان خرید خودرو در ایران اشاره کنیم.

توجه به قیمت ارز

اگر بخواهید خودروی مورد نیاز خود را از بازار تهیه کنید، باید به قیمت ارز توجه داشته باشید. قیمت خودرو در بازار آزاد مانند سایر دارایی‌ها با بالا رفتن دلار افزایش پیدا می‌کند. بنابراین، اگر قصد خرید خودرو داشتید، در ابتدای رشد قیمت دلار و زمانی که انتظار می‌رود تورم بالاتر برود، سریع‌تر عمل کنید. البته این را هم بدانید که رشد قیمت خودروهای مختلف در مقایسه با افزایش دلار متفاوت است. در چنین شرایطی معمولا خودروهای خارجی رشد بالاتری نسبت به خودروهای داخلی دارند.

اتمام فصل سفر

برخی از کارشناسان خودرو بهترین زمان خرید خودرو در ایران را موقعی می‌دانند که فصل سرد سال از راه رسیده است. به طور کلی پس از تمام شدن تابستان و افت سفر، خریدار قدرت چانه‎زنی بالاتری برای خرید دارد و تقاضا برای خرید خودرو معمولا کاهش یافته است. به همین دلیل هم اگر ترس زیادی از رشد دلار در فصول پاییز و زمستان ندارید، معمولا بهتر است در این مواقع و پیش از عید نوروز خرید خود را انجام دهید.

نوع و مدل ماشین

در مورد نوع ماشین به دو موضوع می‌شود اشاره کرد. اول آن که برخی خودروها روباز هستند. این نوع خودروها در فصول سرد سال بهتر قابل خرید هستند و تقاضا برای آنها کمتر است. از طرف دیگر، گاهی اوقات بهترین زمان خرید خودرو در ایران وقتی است که بدانید مدل جدید خودرویی که در نظر دارید، کی وارد بازار می‌‎شود. معمولا با ورود مدل جدید، مدل قدیمی‌تر احتمال افت قیمت را دارد.

با توجه به این سه نکته می‌توانید به این سوال که بهترین زمان خرید خودرو در ایران چه موقعی است، پاسخ دهید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا