ارز دیجیتال

بیت کوین بخریم یا اتریوم؟ ارزش سرمایه گذاری کدام بیشتر است؟

از زمان پیدایش ارزهای دیجیتال مدت زمان زیادی نمی‌گذرد. اگر صرفا زمان محبوب شدن آنها را هم در نظر بگیریم، این مدت کمتر از این هم خواهد شد. چند سالی است پای بسیاری از ایرانی‌ها هم به معامله و خرید و فروش ارزهای دیجیتال باز شده است. به همین دلیل هم سوالات زیادی برای سرمایه گذاران این بازار پیش آمده است. نام بیت کوین و اتریوم برای هر کسی که یک بار قصد ورود به این بازار را کرده باشد، آشنا است. بعضی بیت کوین را پول جهان آینده می‌دانند و برخی به اتریوم و پتانسیل‌های آن اشاره می‎کنند. در این مطلب می‌خواهیم با هم بررسی کنیم که ارزش سرمایه گذاری در کدام بیشتر است؟ بیت کوین بخریم یا اتریوم؟ و چرا.

نگاهی به پیدایش بیت کوین

بیت کوین اولین ارزدیجیتال یا اصطلاحا رمزارزی است که شکل گرفت. ابداع و معرفی بیت کوین به انتهای سال 2008 و ابتدای سال 2009 برمی‌گردد. در آن زمان بیت کوین به عنوان نخستین پول غیرمتمرکز جهان پا به جهان گذاشت. این پول برای انتشار نیازی به بانک مرکزی نداشت و از انتقادهایی که برخی به بانک‌های مرکزی دنیا می‌کنند، جدا بود. نام خالق بیت کوین ساتوشی ناکاموتو است، هرچند عده‌ای این نام را جعلی می‌دانند و معتقدند گروه بزرگتری پشت تشکیل بیت کوین بوده است.

نگاهی به شکل‌گیری اتریوم

اتریوم شش سال و نیم پس از به وجود آمدن بیت کوین شکل گرفت. این ارز دیجیتال هم به نحوی ادامه راه گسترده شدن ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود. اتریوم از سوی فردی به نام ویتالیک بوترین ابداع شد و قرار بود برخی نقص‌های موجود در بیت کوین را تحت پوشش قرار دهد.

بیت کوین یا اتریوم سرمایه گذاری

نوشته های مشابه

تفاوت‌های بیت کوین و اتریوم

بیت کوین و اتریوم اگرچه هر دو ارز دیجیتال به شمار می‌آیند اما تفاوت‌های زیادی با هم دارند. اولین تفاوتی که می‌توان به آن اشاره کرد این است که بیت کوین یک ارز دیجیتال به حساب می‌آید که قرار بود سلطه بانک‌های مرکزی بر انتشار پول را به چالش بکشد اما اتریوم فراتر از یک ارز دیجیتال است. اتریوم یک پلتفرم به حساب می‌آید که با استفاده از بستر بلاک چین (زنجیره بلوکی) به افراد اجازه می‌دهد اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز بسازند. ارز دیجیتالی این پلتفرم، اتر نامگذاری شده است.

تفاوت دوم به این موضوع برمی‌گردد که هدف بیت کوین این بود که نقش پول را ایفا کند و به نحوی واسطه‌ای برای پرداخت باشد. این در حالی است که اتریوم توانایی راه‌اندازی توکن و ایجاد قراردادهای هوشمند را دارد.

سومین تفاوتی که بین این دو وجود دارد آن است که میزان استخراج بیت کوین محدودیت دارد اما اتریوم این طور نیست. در واقع، در مجموع 21 میلیون واحد بیت کوین قابل استخراج است که هر چند وقت یک بار هم سختی استخراج آن دو برابر می‌شود. این در حالی است که چنین مواردی در مورد اتریوم لحاظ نشده است. در واقع عرضه بیت کوین محدود است ولی در مورد اتریوم این چنین نیست.

چهارمین تفاوت به زمان تکمیل شدن یک زنجیره (بلوک) برمی‌گردد. این زمان در اتریوم بسیار کمتر از بیت کوین است.

پنجمین تفاوت نیز به نحوه استخراج و میزان انرژی مورد نیاز برای استخراج آنها مربوط می‌شود. اتریوم را می‌توان با کارت گرافیک استخراج کرد اما ماین کردن در مورد بیت کوین با دستگاه‌های خاصی امکان‌پذیر است. بهای انرژی و برق مصرفی برای استخراج بیت کوین هم به نظر می‌رسد بیشتر از اتریوم باشد.

ارزش سرمایه گذاری در بیت کوین بیشتر است یا اتریوم؟

در بالا به یک معرفی ساده از بیت کوین و اتریوم پرداختیم و از طرف دیگر تفاوت‌های بیت کوین و اتریوم را هم مورد بررسی قرار دادیم. حالا نوبت به این رسیده که ببینیم ارزش سرمایه گذاری در بیت کوین بیشتر است یا اتریوم؟ در اینجا دو نکته مهم وجود دارد. یکی ارزش بازار و مقبولیت است و دیگری آینده‌نگری. بیت کوین در حال حاضر ارزش بازار بسیار بزرگتری در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال از جمله اتریوم دارد و بیشتر پذیرفته شده است. همین مساله می‌تواند آن را به ارزی قابل توجه برای معامله‌گران تبدیل کند. از سوی دیگر همان طور که هدف اتریوم بوده، این ارز دیجیتال به صورتی فراتر از یک پول و نقش پول درآمده و آینده‌نگری‌های خوبی را در نظر گرفته است. در حال حاضر وضعیت ارزهای دیجیتال با اما و اگرهایی روبرو است اما به نظر می‌رسد هر یک از این دو ارز دیجیتال قابلیت‌های سرمایه گذاری خاص خود را داشته باشند. با این حال شاید بتوان گسترده‌تر شدن چشمگیر اتریوم را در آینده‌ای کمی بلندمدت‌تر متصور بود.

بیت کوین بهتر است یا اتریوم؟

در این مطلب به بررسی دو ارز دیجیتال مهم پرداختیم و تفاوت‌های آن دو را هم شرح دادیم. به علاوه، سعی کردیم توضیح دهیم که بهتر است بیت کوین بخریم یا اتریوم. همان طور که اشاره کردیم هر کدام از این ارزهای دیجیتال هدف خاص خود را دارند و راه خود را طی می‌کنند. بنابراین در پاسخ به این که بیت کوین بهتر است یا اتریوم باید بگوییم در چه زمینه‌ای و هدف ما از سرمایه گذاری در آنها چیست. در حال حاضر هر دو ارز ارزش سرمایه گذاری دارند به شرط آن که هنگام خرید تحلیل مناسبی داشته باشیم و در موقع نامناسب ورود نکنیم. جدا از این، به نظر می‌رسد در صورتی که آینده‌نگری‌های اتریوم جواب دهد، ارزش سرمایه گذاری در آن خوب باشد. اما تا آن موقع می‌توان هر دو را برای سرمایه گذاری مورد بررسی قرار داد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا