بورس
موضوعات داغ

در بورس سرمایه گذاری کنم یا نه؟

بازگشت شاخص بورس به سقف تاریخی

در روزهای گذشته بازار سهام در ایران رونق قابل توجهی داشته و بار دیگر رشد چشمگیری را تجربه کرده است. با این روند به شدت صعودی باز هم برای سرمایه گذاران این سوال مطرح می‌شود که در حال حاضر در بورس سرمایه گذاری کنم یا نه؟ در این مطلب قصد داریم چند نکته برای این که به شما بیاموزیم آیا زمان مناسبی برای سرمایه گذاری در بورس است یا خیر، را شرح دهیم.

روند صعودی بورس در یک ماه اخیر

از ابتدای اسفند سال 1401 شاخص کل و هم وزن بورس رشد چشمگیری را تجربه کرده‌اند. در آخرین روز بهمن سال قبل شاخص کل در محدوده یک میلیون و 533 هزار واحدی قرار داشت اما همگام با رشد دلار و تغییرات بازار، به تدریج رو به صعود گذاشت و در پایان سال پیش، یعنی در یک بازه یک ماهه به نزدیکی 2 میلیون واحد رسید. امروز، پس از پایان یک هفته کاری از سال جدید، شاخص کل به عدد 2 میلیون و 78 هزار واحد رسید. رقمی که در 19 مرداد سال 99 ثبت شده بود و بالاترین رقم ثبت شده در آن به شمار می‌رود. یک محاسبه ساده نشان می‌دهد از پایان بهمن ماه سال قبل تا امروز، نهم فروردین 1402، شاخص کل 35.5 درصد رشد داشته است.

رسیدن بورس به سقف تاریخی

شاخص هم وزن بازار سهام هم از حدود 476 هزار واحد به بیش از 622 هزار واحد رسیده و سقف تاریخی خود را شکسته است. به این ترتیب، شخص هم وزن از پایان بهمن سال قبل تا نهم فروردین امسال بازدهی 30.6 درصدی داشته است. با این حساب این سوال بیشتر مطرح می‌شود که آیا تاریخ تکرار می‌شود یا نه؟ آیا در بورس سرمایه گذاری کنم یا نه؟

چند معیار برای این که در بورس سرمایه گذاری کنم یا نه؟

مهمترین نکته‌ای که در خصوص سرمایه گذاری در بورس باید در نظر داشته باشید این است که ارزش معاملات چقدر است. ارزش معاملات هر چه بالاتر باشد، به معنای این است که پول وارد بازار می‌شود و سهام موجود در بازار به قیمت بالاتری خرید و فروش می‌شوند. بنابراین تا جایی که روند ورود پول حقیقی جریان دارد و ارزش معاملات رو به صعود است نگرانی خاصی نداشته باشید. از سوی دیگر، اگر ارزش معاملات بالای 10 هزار میلیارد تومان باشد، وضع بازار به طور کلی خوب است و اگر بالای 5 هزار میلیارد تومان باشد، معقول است. با این حال، این روند کلی بازار را نشان می‌دهد. شما باید در انتخاب سهام مناسب دقت داشته باشید و گزینه‌هایی را انتخاب کنید که دارای بنیاد هستند. اگر دانش یا وقت کافی ندارید، می‌توانید از صندوق‌های سرمایه گذاری سهامی معتبر استفاده کنید. در این صورت می‌توانید بازدهی خوبی کسب کنید. البته دقت در انتخاب صندوق مناسب نیز اهمیت بالایی دارد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا