طلا

برای سرمایه گذاری ربع سکه بهتر است یا سکه امامی؟

یکی از گزینه‌های بسیار محبوبی که خانوارها موقع تورم و بالا رفتن قیمت‌ها سراغ آن می‌روند و اقدام به خرید از آنها می‌کنند، طلا است. طلا انواع مختلفی دارد، از طلای گرمی گرفته تا جواهرات و انواع سکه طلا. اما کدام یک از این موارد برای سرمایه گذاری بهتر است؟ خرید ربع سکه بهتر است یا سکه امامی یا سکه گرمی؟ در ادامه این مطلب نگاهی به این موضوع که مزایا و معایب خرید سکه امامی یا ربع سکه و سکه گرمی چیست، خواهیم انداخت.

سرمایه گذاری در طلای گرمی و مزایا و معایب آن

گفتیم که یکی از راهکارهایی که خانوارها برای غلبه بر تورم و جلوگیری از کاهش ارزش پولشان دنبال می‌کنند، خرید طلا است. برخی از خانواده‌ها یا افراد در شرایطی که تورم صعودی است یا قیمت دلار بالا می‌رود، طلای گرمی می‌خرند. این نوع طلا هم به عنوان زینت مورد استفاده قرار می‌گیرد و هم اگر بخواهند روزی آن را بفروشند، قیمتش بالا رفته است. این روی مثبت سکه است اما این نحوه خرید بدی‌هایی نیز دارد. از جمله مشکلات آن می‌توان به قیمت بالای اجرت، پرداخت سود صنفی و مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد که قیمت طلای خریداری شده را چیزی در حدود 30 تا 35 درصد بالا می‌برند و موقع فروش به حساب نمی‌آیند. به همین دلیل هم عده‌ای رو به خرید طلای شکسته یا طلای آب شده می‌آورند. اما این گزینه هم مشکلات و مزایایی دارد. اطمینان به معتبر بودن خرید و عیار آن از جمله این موارد است. به همین دلیل هم بخشی از مردم به سمت خرید سکه می‌روند.

ربع سکه بخرم یا سکه امامی

سرمایه گذاری در سکه و مزایا و معایب آن

سرمایه گذاری در سکه هم مانند سایر گزینه‌های سرمایه گذاری مزایا و معایب خاص خود را دارد. سکه در زمان تورم بازدهی خوبی دارد و با اجرت، سود صنفی یا مسایلی از این قبیل هم روبرو نیست. اما یک مساله در مورد آن وجود دارد. سکه نسبتا گران است و با مبالغی معادل با چند ماه از درآمد ماهانه افراد قابل خرید است. به همین دلیل هم افراد رو به سوی سکه‌های کوچک‌تر می‌آورند تا با مبالغ کمتری آنها را بخرند. اما همین موضوع باعث افزایش تقاضای سکه‌های کوچک‌تر و در نتیجه تشکیل حباب در آنها می‌شود. حباب گاهی آنقدر بالا می‌رود که به عنوان مثال پولی که بابت یک سکه گرمی می‌پردازید، تنها معادل نیم گرم خرید طلا می‌شود! این یعنی طلا را به دو برابر قیمت می‌خرید.

برای سرمایه گذاری ربع سکه بهتر است یا سکه امامی؟

با توجه به چیزی که در مورد حباب سکه گفتیم، در شرایط رشد دلار بازدهی سکه‌های کوچک‌تر بالاتر می‌رود و شما عایدی بیشتری نسبت به سکه امامی دریافت خواهید کرد. این در حالی است که به دلیل وجود حباب، ریسک سکه‌های کوچک‌تر هم بالاتر است. یعنی اگر به هر دلیلی قیمت دلار در بازار آزاد افت کند یا تورم انتظاری کاهش پیدا کند، سکه‌های کوچک‌تر با شدت بیشتری نسبت به سکه امامی کاهش قیمت خواهند داشت. به این ترتیب درست است که برای خرید سکه امامی قیمت بالاتری باید پرداخت کرد و اگر قیمت دلار و تورم صعودی باشد بازدهی کمتری نسبت به ربع سکه یا سکه گرمی دارد، اما ریسک آن هم پایین‌تر است.

صندوق‌های طلا، جایگزینی برای سرمایه گذاری در سکه و طلا

در بالا انواع گزینه‌های مختلف برای سرمایه گذاری در طلا و سکه را برشمردیم. حالا می‌خواهیم به یک گزینه دیگر هم اشاره کنیم. گفتیم که اطمینان نسبت به خرید اهمیت بالایی دارد و برای خرید سکه مبالغ نسبتا بالایی نیاز داریم. به علاوه به حباب هم اشاره کردیم. باید این را هم اضافه کرد که طلا فلز ارزشمندی است و نیاز به محل امنی برای نگهداری دارد به خصوص اگر مقدار زیادی از آن داشته باشیم. گزینه‌ای که می‌تواند این مشکل را رفع کند، صندوق طلا است. صندوق‌های طلا با خرید گواهی سپرده سکه طلا در بورس کار می‌کنند و با حداقل مبلغ نیم میلیون تومان می‌توانید در آنها سرمایه گذاری کرده و بازدهی نزدیک به سکه کسب کنید. علاوه بر این، این صندوق‌ها مطمئن و تحت نظر سازمان بورس هستند و خطر سرقت و جعل نیز آنها را تهدید نمی‌کند. نقدشوندگی آنها هم بالاست.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا