فراغت

دلار 50 هزار تومانی با مسافرت‌های خارجی چه می‌کند؟

در سال‌های اخیر قیمت دلار در بازار آزاد به شدت بالا رفته است. رشد قیمت دلار تاثیر زیادی روی مخارج خانوارها می‌‌گذارد. در شرایطی که تورم بالا می‌رود و قیمت دلار افزایش می‌یابد، معمولا خانوارها از سایر مخارج خود کم می‌کنند و چیزهایی که لوکس به نظر می‌رسند را از کالاهای مورد علاقه خود حذف می‌نمایند. از جمله کالاهای لوکسی که حذف می‌شوند، خرید کالاهای لوکس‌تر و مصارفی مانند سفر هستند. سفرهای خارجی با توجه به این که هزینه دلاری دارند، نیز از این دسته به شمار می‌آیند.

نگاهی به سفرهای ایرانیان به خارج از کشور

نگاهی به آمارهای منتشر شده از سوی مراکز آماری معتبر کشورهای همسایه نشان می‌دهد همگام با افزایش قیمت دلار، میزان تقاضا برای سفر هم کاهش پیدا کرده است.

سفر به ترکیه چقدر کم شد؟

مرور آمارهای مرکز آمار ترکیه حاکی از این است که تعداد گردشگرانی که در ماه مارس سال 2022 از ایران به ترکیه رفته بودند، بیش از 274 هزار نفر بود. این هنگام دلار کمتر از 30 هزار تومان بود. در فصل سفر، یعنی بین ماه‌های ژوئن تا سپتامبر 2022 تعداد این مسافران در مجموع یک میلیون نفر بود. اما در سه ماه پایانی سال 2022 به دو دلیل ورودی مسافران کاهش داشته است. یکی از این دلایل اتمام تابستان و سپری شدن فصل سفر به ترکیه است و دیگری ورود ارز به بیش از 30 هزار تومان. در دسامبر 2022 حدود 146 هزار نفر از ایران مسافر ترکیه شدند. در این ماه، یعنی تقریبا آذر ماه دلار صعودی شده بود و این ماه را از نظر تعداد مسافران ترکیه می‌توان کمترین مقدار جز ژانویه و فوریه دانست. حالا باید منتظر ماند و دید گران‌تر شدن دلار چطور سفر خارجی ایرانی‌ها به این کشور را تغییر می‌دهد.

میزان سفر به گرجستان

نگاهی به آمارهای منتشر شده از سوی مرکز آمار گرجستان نیز حاکی از این است که سفرهای ایرانیان به مقصد این کشور افت قابل توجهی داشته است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا