سبد خانوار

کدام استان‌ها بیشتر در بانک سپرده‌گذاری می‌کنند؟

یکی از گزینه‌های افراد و خانوارها برای پس‌انداز یا حتی سرمایه گذاری بانک است. این گزینه البته برای افراد ریسک‌گریز یا سالمندان و بازنشستگان و افرادی که مایل به دریافت مبلغ مشخصی به عنوان سود هستند، مناسب است. البته در شرایطی که تورم به شدت بالا می‌رود، ارزش پول و سود مانده در بانک به هیچ وجه جالب نیست. به عنوان مثال بر اساس گزارش بانک مرکزی در یک سال منتهی به اسفند سال 1401 تورم حدود 64 درصد بوده اما سود بانکی یک ساله به یک سوم این رقم هم نمی‌رسد. اما کدام استان‌های ایران بیشتر در بانک سپرده‌گذاری می‌کنند؟

طبق آمار بانک مرکزی تا پایان بهمن 1401، مجموع سپرده‌ها در بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور بالغ بر 6878 هزار میلیارد تومان بوده است. تهران به دلیل موقعیت اقتصادی، دفاتر تجاری و اداری متعدد، پایتخت بودن و شرایط دیگر، 3633 هزار میلیارد تومان از این مبلغ را به خود اختصاص داده و در صدر استان‌های سپرده‌گذار در بانک‌های ایران جای دارد. پس از تهران، استان اصفهان با اختلاف زیاد و حدود 350 هزار میلیارد تومان در رتبه دوم سپرده‌گذاران قرار گرفته و خراسان رضوی هم با 295 همت (هزار میلیارد تومان) در رتبه سوم است. استان‌های فارس، خوزستان، آذربایجان شرقی، مازندران، کرمان ، البرز و گیلان نیز از این نظر به ترتیب در رتبه‌های چهارم تا دهم کشور جای دارند.

کدام استان‌ها کمتر در بانک سرمایه گذاری می‌کنند؟

در میان استان‌های ایران، کمترین میزان سرمایه گذاری در بانک‌ها و موسسات اعتباری به استان کهگیلویه و بویراحمد می‌رسد که ساکنان آن کمتر از 20 هزار میلیارد تومان در بانک سپرده دارند. از سایر استان‌هایی که کمتر در بانک سرمایه گذاری کرده‌اند نیز می‌توان به ایلام، خراسان شمالی و خراسان جنوبی هم اشاره کرد که هر کدام کمتر از 32 هزار میلیارد تومان در بانک‌ها و موسسات اعتباری سپرده دارند.

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا